tirsdag den 3. marts 2015

Min pædagogiske fagidentitet

Mit menneskesyn
"Ethvert menneske, hvor ringe begavet han end er, hvor underordnet hans stilling i livet end er, har en naturlig trang til at danne sig en livsanskuelse, en forestilling om livets betydning og dets formål". Kirkegaard

Min kerneopgave
At danne grobund for udvikling og læring gennem en anerkendende tilgang. At støtte og vejlede mennesker, så de bliver i stand til at leve et godt liv i forhold til deres behov og ressourcer.

Min forståelse af det pædagogiske arbejde
Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej
K.E. Løgstrup, Den etiske fordring, Gyldendal 1956.

Hvad er livskvalitet for mig?
En god balance mellem arbejds- og privatliv. Psykisk og fysisk velbefindende. Passende udfordringer. At være en del af flere fællesskaber – der i blandt et velfungerende team.

Hvad er mine styrker?
At jeg er rummelig, fleksibel, empatisk, initiativrig, eksperimenterende.


Hvad er mine udfordringer?
At jeg er ”flyvsk” – ting skal gå hurtigt.


Min ”favoritteoretiker”
Helt klart Thomas Ziehe. Han tager virkelig pulsen på det omgivende samfund.

Min ”favoritmetode”
KRAP – den indbefatter ligesom essensen i det pædagogiske arbejde.


Mig i et team
Tager initiativ, viser engagement. Kan have en tendens til at tage styringen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar