søndag den 18. januar 2015

Mål og indhold

3.2.4 Tema 10: Anerkendende pædagogisk praksis

Formål

 At eleven er bevidst om henholdsvis verbal og nonverbal kommunikations betydning for kommunikationen
 At eleven planlægger og udfører forskellige former for aktiviteter, der understøtter den anerkendende pædagogiske tilgang
 At eleven kan udarbejde dokumentation og gennemføre samtaler ud fra en anerkendende tilgang

Fagmål

Sprog, kommunikation og psykologi

9) Eleven har viden om faktorer, der har betydning for samarbejdet og kommunikationen med forældre og pårørende samt viden om og øvelse i samtalen om vanskelige emner
10) Eleven har viden om samarbejdsrelationer og gruppeprocesser samt indsigt i egen rolle i disse, for her ud fra at indgå i det daglige pædagogiske arbejde herunder
samarbejde med kollegaer og øvrige faggrupper

Sundhedsfag 

3) Eleven har kendskab til faktorer, som er væsentlige for at fremme sundhed og velvære hos børn, unge og voksne,

Kultur- og aktivitetsfag

3) Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer barnets, den unges og den voksnes medbestemmelse, medansvar, demokratisk forståelse og selvstændighed samt evne til at indgå i forpligtende fællesskaber,

Varighed

3,5 uger

Indhold

 Verbal og nonverbal kommunikation
 Anerkendende kommunikation i gensidigt forpligtende fællesskaber
 Kulturel mangfoldighed
 Fysisk og motorisk funktionsevne
 Kommunikation med mennesker med specifikke dysfunktioner
 Væsentlige pædagogiske udfordringer i mødet med mennesker med specifikke dysfunktioner
 Konflikt- og voldsforebyggelse

Metode

Eleven kommer til at arbejde ud fra teoretiske oplæg i gruppearbejder med både skriftlige og praktiske opgaver

Evaluering

Når teamet er afsluttet, skal eleven:
 Dokumentere undervisningens indhold i en fremlæggelse og et skriftligt produkt
 I forbindelse med fremlæggelsen modtager eleven respons på den samlede præstation, her under også arbejdsprocessen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar