3.2.4 Tema 10: Anerkendende pædagogisk praksis
Formål
At eleven er bevidst om henholdsvis verbal og nonverbal kommunikations betydning for kommunikationen At eleven planlægger og udfører forskellige former for aktiviteter, der understøtter den anerkendende pædagogiske tilgang
At eleven kan udarbejde dokumentation og gennemføre samtaler ud fra en anerkendende tilgang
Fagmål
Sprog, kommunikation og psykologi
9) Eleven har viden om faktorer, der har betydning for samarbejdet og kommunikationen med forældre og pårørende samt viden om og øvelse i samtalen om vanskelige emner10) Eleven har viden om samarbejdsrelationer og gruppeprocesser samt indsigt i egen rolle i disse, for her ud fra at indgå i det daglige pædagogiske arbejde herunder
samarbejde med kollegaer og øvrige faggrupper
Sundhedsfag
3) Eleven har kendskab til faktorer, som er væsentlige for at fremme sundhed og velvære hos børn, unge og voksne,Kultur- og aktivitetsfag
3) Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer barnets, den unges og den voksnes medbestemmelse, medansvar, demokratisk forståelse og selvstændighed samt evne til at indgå i forpligtende fællesskaber,Varighed
3,5 ugerIndhold
Verbal og nonverbal kommunikation Anerkendende kommunikation i gensidigt forpligtende fællesskaber
Kulturel mangfoldighed
Fysisk og motorisk funktionsevne
Kommunikation med mennesker med specifikke dysfunktioner
Væsentlige pædagogiske udfordringer i mødet med mennesker med specifikke dysfunktioner
Konflikt- og voldsforebyggelse
Metode
Eleven kommer til at arbejde ud fra teoretiske oplæg i gruppearbejder med både skriftlige og praktiske opgaverEvaluering
Når teamet er afsluttet, skal eleven: Dokumentere undervisningens indhold i en fremlæggelse og et skriftligt produkt
I forbindelse med fremlæggelsen modtager eleven respons på den samlede præstation, her under også arbejdsprocessen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar