Det sidste tema er specialefordybelsen forud for jeres praktik.
Hvad betyder det egentlig - Anerkendende pædagogisk praksis?
Anerkendende pædagogik i praksis
Mads og Anders kommer stormende hen ad den lille snævre gang, som det er så sjovt at løbe i. De har kurs lige mod Mille, der er et af de yngste børn i børnehaven. Britta ser dem. Hun ved godt, at de løber om kap, og hun ved også godt, at det er vigtigt for drenge at konkurrere. Det har hun lært på seminariet. Men pladsen er trang, og hvis Britta ikke stopper dem, bliver Mille måske løbet over ende. Det ville være synd for Mille, som i forvejen har lidt problemer med at falde til i sine nye omgivelser.
I gamle dage ville Britta ikke have tøvet et sekund med at råbe højt til Mads og Anders, at det var forbudt at løbe indenfor, og at de måtte gå ud, hvis de skulle storme sådan rundt.
Det bliver imidlertid ikke den løsning, Britta vælger. Hun har endnu kurset om anerkendende pædagogik i frisk erindring og ser dette som en anledning til at prøve teorien af i praksis.
Det bliver imidlertid ikke den løsning, Britta vælger. Hun har endnu kurset om anerkendende pædagogik i frisk erindring og ser dette som en anledning til at prøve teorien af i praksis.
På ingen tid er hun henne ved Anders og Mads. ”Hej Mads og hej Anders! Jeg kan se, I gerne vil løbe, men jeg er ked af, at I gør det herinde. Skal jeg hjælpe jer med at få overtøj på, så I kan komme udenfor og løbe om kap? Eller er der noget andet I har lyst til at lege?” Drengene kigger på hinanden et øjeblik og indvilliger i at gå udenfor.
Ingen råb og skrig. Ingen sure miner. Sådan håndteres mange af problemerne i børnehaven efterhånden, og børnene oplever det som væsentligt rarere at være der. Det gør pædagogerne faktisk også. De ville ikke for alt i verden have byttet kurset i anerkendende pædagogik med noget andet.
http://p-huset.com/anerkendende-paedagogik-i-praksis/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar