torsdag den 26. februar 2015

Efterbehandling af besøg ude i virkeligheden

Specialskolen, vi besøgte i dag, skriver følgende på deres hjemmeside om menneskesyn, pædagogik og behandelingsmæssigt afsæt.
Hvordan levede I op til dette, og hvordan så I det udfoldet mellem elever og skolens personale?



Menneskesyn - pædagogisk og behandlingsmæssigt afsæt

Gennem et anerkendende læringsmiljø skaber vi betingelser for den enkelte elev eller studerende, så denne kan få mulighed for at møde sig selv på en ny måde, så indre personlig og social udvikling, læring og forandring bliver mulig. Det er vores mål, at den enkelte opnår at få kompetencer til at skabe sig et så udbytterigt og selvforvaltende uddannelses- og arbejdsliv som muligt.

Vi tilbyder særligt tilrettelagt fag-faglig undervisning på individuelt tilpassede niveauer, alt sammen med afsæt i den enkeltes kompetencer og potentialer og altid under hensyntagen til de særlige behov, den enkelte måtte have.

Vores teoriramme og menneskesyn hviler på eksistentialistisk tankegang og tager afsæt i både de kognitive (KRAP), psykodynamiske og systemiske teorier og metoder. Vi arbejder desuden ud fra en grundlæggende forståelse af tilknytningsteorien i forening med Daniel Sterns udviklingsteori samt nyere neuropsykologi og neuropædagogik (PAS).

I al vores didaktiske og pædagogiske virksomhed og dermed også i det undervisningsmiljø, vi skaber, integreres og omsættes dette afsæt, side om side med blandt andet Vygotskys teori om ”zonen for nærmeste udvikling”, til pædagogisk håndværk. I praksis gør det sig gældende i den måde, hvorpå vi forstår, planlægger, evaluerer og udøver undervisning samt pædagogisk behandlingsarbejde.

Vores udgangspunkt er, at alle mennesker er ligeværdige og kompetente, men ikke ligestillede. Vi tror på, at mennesker altid gør det bedste af det mulige, - også når adfærden ved første øjekast er uhensigtsmæssig.

Vi arbejder med to hovedmål i al vores praksis:
  • At den enkelte elevs eller studerendes faglige, sociale og personlige potentiale udfoldes og udvikles optimalt i et relevant skole- og uddannelsesperspektiv.
  • At være en ansvarlig miljøterapeutisk ramme for det pædagogiske behandlingsarbejde, der gennem relations arbejde, støtter udviklingen af hele, særegne mennesker fra ydrestyring til indre styring, med det resultat, at evnen til affekt- og selvregulering styrkes.
I forhold til begge hovedspor er anerkendelse og relationskompetence de bærende elementer.

Vi tror på, at det er gennem de autentiske relationer og dermed de tusindvis af daglige små og store samspil med anerkendende, spejlende, reflekterende, grænsesættende, rummelige, professionelle, - den egentlige udviklingsmulighed for denne målgruppe skal findes. Derfor har vi også et særligt fokus på udviklingen af sociale færdigheder.

Da personalet dagligt stiller sig autentisk og indfølende til rådighed (som en del af den kontekst, hvori det udviklende og forandrende arbejde kan ske) og dermed udgør både ramme og stillads i relations arbejdet, prioriteres supervision og uddannelse af personalet højt, herunder blandt andet PAS – Pædagogisk Analyse System og KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik – klik her http://www.pcaps.dk/.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar