Forberedelse til fordybelsen – vi fokuserer på den
ankerkendende pædagogik via jeres bog:
Anerkendende Pædagogik
Anerkendende Pædagogik
Kap 1. Anerkendelse,
værdsættelse, ros og høflighed
Ansvarlige: Anna, Jørgen, Lars
Ansvarlige: Anna, Jørgen, Lars
Nøgleord: Kohut, Honneth
Kap 2. Barnets tidlige
udvikling (det meste af stoffet er gennemgået i SKP)
Nøgleord: tilknytning,
ICDP, mentale repræsentationer, spejling. Teoretikere: Bowlby, Siegel, Løvlie
Kap 3. Hvad sker der i
hjernen? (det meste af stoffet er gennemgået i SKP)
Nøgleord: det narrative
selv, affektive udtryk, PTSD, stress. Teoretikere: Hebbs aksiom
Kap 4. Udfordringer,
ressourcer og social støtte
Ansvarlige: Rix, Anja og Jungle
Ansvarlige: Rix, Anja og Jungle
Nøgleord: mentalt filter,
social støtte
Kap 5. Hjælp til at
opbygge ressourcer
Nøgleord: kognition, den
kognitive prisme, narrativer, identitet, videntitet, spørgsmålstyper, selvværd,
selvanalyse og selvfølelse, kulturværdier, sociale systemer, eksekutive
funktioner
Kap 6. Om at passe til og
tilpasse sociale systemer
Ansvarlige: Dennis, Tatiana og Alexander
Ansvarlige: Dennis, Tatiana og Alexander
Nøgleord: kulturer,
systemer, læringskultur, dokumenteret og styret læring, aktionsforskning
Kap 7. Appreciative
inquiry
Nøgleord:
problem-/mangeltænkning, ressource, værdi, backcasting,
mirakel-/drømmespørgsmål
Kap 8. Flow
Ansvarlige: Bolette, Jonas og Kasper
Ansvarlige: Bolette, Jonas og Kasper
Nøgleord: flowfremme
Kap 9. Forebyggelse,
sundhed og robusthed
Nøgleord: Mælkebøttebørn,
salutogenese, OAS
Kap 10. Tæt på praksis –
rammer og præmisser for anerkendende pædagogik
Ansvarlige: Niels, Camilla, Trine
Nøgleord: pædagogisk
ledelse, organisationens rammer, medarbejdertrivsel, supervision, coaching,
dialog, forældresamarbejde, spilleregler
Kap 11. Specialpædagogik
Nøgleord: fælles
forståelse, defensive rutiner, monitorering, case-story model, målpyramide,
handleplan, RIF
Hvordan skal I præsentere det for holdet?
I skal først og fremmest tænke bogen som et brugsredskab for udøvelse af jeres pædaogiske praksis.
I arbejder gruppevist med de forskellige kapitler, og det I skal formidle til jeres holdkammerater er:
- Et kort resumé af kapitlet / kapitlerne
- En gennemgang af de teoretikere der omtales i kapitlet / kapitlerne
- En liste med gode råd til udøvelsen af den pædagogiske praksis
Ingen kommentarer:
Send en kommentar