torsdag den 26. februar 2015

Forberedelse til fordybelsen

Forberedelse til fordybelsen – vi fokuserer på den ankerkendende pædagogik via jeres bog:
Anerkendende Pædagogik

HUSK at medbringe bogen den 27.02. 



Kap 1. Anerkendelse, værdsættelse, ros og høflighed                                  
Ansvarlige: Anna, Jørgen, Lars
Nøgleord: Kohut, Honneth
Kap 2. Barnets tidlige udvikling (det meste af stoffet er gennemgået i SKP)
Nøgleord: tilknytning, ICDP, mentale repræsentationer, spejling. Teoretikere: Bowlby, Siegel, Løvlie
Kap 3. Hvad sker der i hjernen? (det meste af stoffet er gennemgået i SKP)
Nøgleord: det narrative selv, affektive udtryk, PTSD, stress. Teoretikere: Hebbs aksiom

Kap 4. Udfordringer, ressourcer og social støtte                                                 
Ansvarlige: Rix, Anja og Jungle
Nøgleord: mentalt filter, social støtte
Kap 5. Hjælp til at opbygge ressourcer
Nøgleord: kognition, den kognitive prisme, narrativer, identitet, videntitet, spørgsmålstyper, selvværd, selvanalyse og selvfølelse, kulturværdier, sociale systemer, eksekutive funktioner

Kap 6. Om at passe til og tilpasse sociale systemer                             
Ansvarlige: Dennis, Tatiana og Alexander
Nøgleord: kulturer, systemer, læringskultur, dokumenteret og styret læring, aktionsforskning
Kap 7. Appreciative inquiry
Nøgleord: problem-/mangeltænkning, ressource, værdi, backcasting, mirakel-/drømmespørgsmål

Kap 8. Flow                                                                                                     
Ansvarlige: Bolette, Jonas og Kasper
Nøgleord: flowfremme
Kap 9. Forebyggelse, sundhed og robusthed
Nøgleord: Mælkebøttebørn, salutogenese, OAS


Kap 10. Tæt på praksis – rammer og præmisser for anerkendende pædagogik                                                                                                                                           
Ansvarlige: Niels, Camilla, Trine
Nøgleord: pædagogisk ledelse, organisationens rammer, medarbejdertrivsel, supervision, coaching, dialog, forældresamarbejde, spilleregler
Kap 11. Specialpædagogik
Nøgleord: fælles forståelse, defensive rutiner, monitorering, case-story model, målpyramide, handleplan, RIF




Hvordan skal I præsentere det for holdet?

I skal først og fremmest tænke bogen som et brugsredskab for udøvelse af jeres pædaogiske praksis. 
I arbejder gruppevist med de forskellige kapitler, og det I skal formidle til jeres holdkammerater er:

- Et kort resumé af kapitlet / kapitlerne
- En gennemgang af de teoretikere der omtales i kapitlet / kapitlerne
- En liste med gode råd til udøvelsen af den pædagogiske praksis



Ingen kommentarer:

Send en kommentar